onsdag den 26. oktober 2011

Kuranda, Port Douglas, Palm Cove, bryllup og Great Barrier Reef

Efter et par dage med regn i Cairns, kørte vi mod Port Douglas. På vejen kørte vi til en lille hippie landsby, der hedder Kuranda. Den ligger i bjergene, og det var snoede veje hele vejen, så Cecilie blev lidt køresyg og tog sig en lur. Efter Kuranda fortsatte vi til Port Douglas, hvor vi ankom fredag eftermiddag.

Barron Falls ved Kuranda

Om lørdagen klarede vejret op og solen skinnede stort set hele dagen. Det udnyttede vi med en gåtur fra campingpladsen og ind til byen efterfulgt af et par timer ved poolen. Søndag var det endnu varmere, og vi gik en tur på stranden, 4 Mile Beach, der lå ca. 5 minutters gang fra campingpladsen. Igen efterfulgt af et par timer ved poolen, hvor Carl bedre kunne ligge på den træningsmåtte, vi har købt til ham. Mandag kørte vi til Cairns, hvor vi afleverede camperen og tog en bus til Palm Cove, hvor vi havde bestilt de sidste tre overnatninger på et resort.

Cecilie og Carl i fælleskøkkenet på campingpladsen

4 Mile Beach i Port Douglas

Advarselsskilt ved 4 Mile Beach - det farlige sted!

Cecilie og Carl ved poolen på campingpladsen
Vi ankom til Palm Cove mandag ved 1300 tiden og checkede ind på resortet. Vi tog en tur på stranden, så Cecilie kunne få stillet lidt af sin soltrang, og om aftenen slappede vi af i jacuzzien på terassen... luksus...

Stranden i Palm Cove

Vores terrasse på Reef House Resort and Spa

Brylluppet

Tirsdag var dagen, hvor vi skulle giftes på stranden... Vi havde hyret en fotograf, idet det gavnede vores sag, da vi skulle ansøge om at få lov til at blive gift i Australien. En lang historie, der endte godt, som i kan se...

Inden vi kørte til Port Douglas, havde vi snakket med et tur bureau om at tage på snorkeltur ved Great Barrier Reef. Grundet meget vind var sigtbarheden dårlig, men blev langsomt bedre. De sagde, at jo senere vi kunne tage derud, jo bedre ville vejret være, så vores eneste mulighed var onsdagen inden vi skulle hjem... altså i dag. Vi blev hentet kl. 0730 i morges og kørt til havnen i Cairns. Her fra tog vi en båd i ca. 1,5 time ud til en ponton ved revet, hvor vi fik udleveret udstyr og havde 5 timer til at snorkle i. Sigtbarheden var stadig ikke super god, men der var masser at se, og det var utroligt flot. Masser af koraller og fisk, og Cecilie fik overvundet sin frygt og klappede "Wally", der er en kæmpe fisk, som lever på det sted omkring pontonen. En super god dag og en god afslutning på en fantastisk Australien tur... sammen med brylluppet selvfølgelig...

Simon snorkler

Fisk

Fisk og koraller

Koraller

Carl skal også mærke vandet ved et af verdens vidundere

Cecilie klarede den - og var meget glad

Simon prøver Kim F's undervandskamera... det virker!

Carl i Australien
Kærlige hilsner og vi ses i Danmark...

fredag den 21. oktober 2011

Whitsundays, Townsville, Mission Beach og Cairns

Carl på Whitehaven Beach - Whitsundays
Whitsundays

På vores campingplads i Airlie Beach bestilte vi en tur til Daydream Island Resort. Daydream Island er en af de vist nok 74 øer, der udgør Whitsundays. Vi tog bussen til havnen om morgenen og tog her fra en båd, der sejlede os du til øen. Vi havde bestilt to overnatninger og brugte bare dagene på at nyde solen og slappe af ved poolen. Carl havde det lunt og brugte dagene i skyggen kun iført ble. Der var masser af dyr på resortet bl.a. en Iguana, papegøjer og kænguruer. På tredjedagen, da vi skulle hjem, havde vi bestilt en bådtur, der bl.a. tog os til Whitehaven Beach. Whitehaven Beach ligger på "hovedøen", Whitsunday Island, og er en af de flotteste strande, der findes på Whitsundays.

Papegøje, der var meget interesseret i vores mad

Udsigten fra vores ø

Carl og Cecilie på Whitehaven Beach

Carl og Simon på Whitehaven Beach

Da vi kom tilbage til fastlandet var kl. ca. 18. Vi hentede vores camper på campingpladsen, gav Carl noget mad og kørte mod Cairns. Vi holdt ind i Townsville, hvor vi havde bestilt en plads på en campingplads. I telefonen havde vi fortalt damen, at vi ville være der ved ellevetiden. Hun troede kl. 11 om formiddagen og blev lettere irriteret, da vi ringede på døren og vækkede hende, så ind kom vi ikke. Heldigvis lå der et hotel ved siden af, hvor vi overnattede i stedet.

Vi brugte den efterfølgende dag på lidt afslapning ved en offentlig saltvandspool i Townsville, inden vi kørte videre mod Mission Beach.
Carl ved saltvandspool i Townsville

Vi ankom til South Mission Beach sidst på eftermiddagen og fandt en campingplads, der lå helt ned til vandet. Mission Beach var blandt de steder, der i februar i år blev ramt af en cyklon. Damen i receptionen boede ikke så langt fra campingpladsen i byen Tully og var hjemme, da den ramte. Hun fortalte, hvor forfærdeligt det havde været, og at hun inden næste orkan sæson enten ville flytte eller rejse i højrisiko perioden. Der lå fotomapper man kunne kigge i, og det var helt tydeligt at hele området stadig var mærket af det.
En lille huskeseddel på indgangsdøren til TV-rummet på campingpladsen

Stranden i Mission Beach... Stadig flot, men de sagde, at trægrænsen inden cyklonen havde været helt tæt

Efter Mission Beach kørte vi til Cairns...
Cairns er endedestinationen på vores tur, og vi ankom til byen søndag den 16... Otte dage før vi skulle aflevere camperen, og ca. fem dage før vi havde planlagt at være her. Vi startede med at bruge søndag aften på en bar/restaurant, hvor vi så Australien - New Zealand i semifinalen ved VM i rugby. Stemningen svarer vel til Danmark - Sverige i semifinalen ved VM i fodbold, og rugby er absolut lige så vigtigt hernede som fodbold er derhjemme. Det var en sjov oplevelse, og det endte med en sejr til New Zealand, der nu skal møde Frankrig i finalen. Den næste dag brugte vi ved poolen på campingpladsen, inden vi tirsdag tog på en guidet tur til Mossman Gorge, Daintree Rainforest og Cape Tribulation. Vi sejlede med båd på Daintree River og kiggede efter krokodiller og besøgte et Regnskovscenter, der havde et 23 meter højt tårn, så man kunne komme op over regnskoven og se det hele. Det var en god dag, selv om det regnede... Det hørte sig jo til, når nu vi var i regnskoven.

Carl på bar til rugbykamp. Han får lidt kartoffelmos...

Cecilie og Carl over regnskoven

Hvor regnskoven møder havet

Om onsdagen regnede det. Manden på campingpladsen sagde, at det ikke havde regnet i Cairns i næsten otte måneder, og at de i mange år ikke havde fået så meget regn på så kort tid. Der faldt over 110 mm regn om onsdagen, og Tully (byen der også var blevet ramt af cyklonen) havde oversvømmelser.

Torsdag kørte vi så lidt sydpå igen og lidt ind i landet. Vi skulle besøge Millaa Millaa vandfaldet, og en venlig dame i en turistbiks havde fortalt os, at det ikke regnede inde i landet, men kun ved kysten. Det passede ikke helt, men regnen var stilnet meget af i forhold til onsdag, så det føltes godt. Vandfaldet var ikke så stort, men lå utroligt flot, og der var omklædningsrum, så man kunne bade i det ferske vand.

Millaa Milla vandfaldet

I dag, fredag, er vi kørt til Port Douglas, hvor vi skal være de næste to dage... Mere om det næste gang, der vel også bliver sidste gang...

torsdag den 13. oktober 2011

Noosa, Hervey Bay, Fraser Island, Hvaltur og Airlie Beach

Hej alle.
Efter vores besøg i Australia Zoo kørte vi til en lille by, der hedder Tewantin. Den ligger ca. 10 km fra Noosa Heads, der er en lille hyggelig turist-kystby. Vi overnattede to nætter på en campingplads, så vi allesammen lige kunne få en dag, hvor der ikke skulle ske det store. Vi brugte torsdagen på campingpladsen og kørte videre fredag morgen. Mens vi var ved at gøre klar til køreturen, og Carl lå på et sæde, mens Cecilie spændte hans stol fast, vendte han sig og rullede ned på en plastikpose med en sovepose i og videre ned på gulvet. Han havde et lille rødt mærke i panden, og bekymret som hans far bliver - og hans mor bliver når faren bliver det, kørte vi lige forbi en skadestue for at være på den sikre side... Alt var fint og Carl fik snakket med en australsk læge. Vi brugte resten af dagen i Noosa Heads, inden vi kørte til Hervey Bay.

Skadestuen i Noosa

I Hervey Bay overnattede vi på en campingplads, hvor vi bestilte en todages tur med overnatning på et resort på Fraser Island. Næste morgen kl. 0600 blev vi hentet af en bus, der kørte os til en færge, vi skulle sejle med over til Kingfisher Bay Resort. En times tid efter vi kom til resortet, blev vi hentet af vores guide i en 4-hjulstrukket bus. Fraser Island er verdens største sandø, og den eneste måde at komme rundt på er ved at køre med 4-hjulstræk. Vejret var ikke med os denne dag, og da vi var gået ud af bussen, for at gå en lille tur op til et udsigtspunkt, Indian Head, begyndte det at styrtregne. Vi måtte løbe ned, og vi blev allesammen gennemblødte, så vi måtte side i vores badetøj de sidste tre timer af turen. Vi havde heldigvis skiftetøj med til Carl.

4-hjulstrukket bus
Carl og Cecilie i et stykke afbrændt skov på Fraser Island
Udsigten fra Indian Head
Udsigten fra Indian Head... Man kan se, det er ved at trække op til lidt regn

På andendagen af vores tur på Fraser Island skinnede solen hele dagen. Vi så 75 Mile Beach og skibsvraget Moheno, gik en tur i junglen, badede i Eli Creek og badede i Lake Birrabeen. Ligeledes foregik hele turen i en 4-hjulstrukket bus.
Moheno med turister

75 Mile Beach

Efter vores besøg på Fraser Island overnattede vi på samme campingplads som natten før vores tur. Her bestilte vi en Whale Watch tur til næste formiddag. Vi tog afsted fra havnen kl. 0800 næste morgen og sejlede ud i bugten, hvor vi så delfiner og pukkelhvaler.

Pukkelhval i Hervey Bay

Hvalerne kom tæt på båden

Carl ser på hvaler... og gnaver i bæreselen.
Efter hvalturen besluttede vi, at det næste der var værd at se på vores tur var Airlie Beach og Whitsundays. Der er ca. 875 km fra Hervey Bay til Airlie Beach, så vi gav Carl noget frokost og kørte nordpå. Da klokken var hen ad aftensmadstid, nåede vi til Gladstone. Der var masser af arbejdere i byen, og det var stort set umuligt at finde et sted at sove, så det endte med vi til sidst fandt et motel, hvor de havde et enkelt værelse tilbage. Hele tirsdagen var dedikeret til at nå Airlie Beach. Vi kørte tidligt om morgenen, så vi havde tid til at nå en masse pauser, hvor Carl kunne få luft, mad og strække kroppen lidt. Vi stoppede i en by, der på kortet så relativt stor ud, men som viste sig bare at være en enkelt gade, med én forretning, en tankstation og et posthus. Marlborough... Her spiste vi frokost på en bænk i en lille park inden vi fortsatte og nåede Airlie Beach kl. 21.

"Hovedgaden" i Marlborough

Butikken i Marlborough

Nu er vi på Whitsundays, der en øgruppe ud for Airlie Beach... Mere om det næste gang...

torsdag den 6. oktober 2011

Surfers Paradise, Brisbane og Australia Zoo

Hej alle.
Lørdag aften nåede vi til Surfers Paradise, der ligger i delstaten Queensland ved Guldkysten/Gold Coast. Det er ca. 80 km syd for Brisbane og hedder Surfers Paradise, fordi bølgerne her skulle være perfekte at surfe på og derfor tiltrækker en masse surfere. Byen ligner og minder mest af alt om Miami, USA bare lidt mere turistet, og der er højhuse og hoteller gennem hele byen langs stranden. Vi startede vores besøg i byen med at overnatte på en campingplads og brugte så søndagen på at gå på stranden. Solen skinnede det meste af dagen, så det var perfekt.

Efter vores besøg i Surfers Paradise fortsatte vi mod Brisbane. Vi overnattede i en lille by ca. 15 km fra centrum, inden vi mandag morgen kørte ind til selve byen. Vi havde booket to overnatninger på et hotel i centrum, da de nærmeste campingpladser lå uden for byen, som den vi havde overnattet på, og man derfor skulle med offentlig transport derind. Vi ville hellere have det hele i gåafstand, så vi også kunne gå hjem med Carl, hvis der var brug for en pause.

Vi brugte mandagen og tirsdagen på at gå lidt ture i Brisbane og se på det hele. Tirsdag var vejret perfekt - sol, skyfri himmel og ca. 25 grader. Vi gik en tur på et par timer og så City Hall, Roma Street Parkland og en lille kunstig strand. Stranden lå på den anden side af floden, der løber gennem hele byen og vi krydsede den på en gangbro, der forbinder de to sider...
Carl sidder i barnevognen under gåturen i Roma Street Parkland

Carl får dyppet fødderne i vandet ved den kunstige strand

Morgenmad i Brisbane... Vi spiser normalt müsli i camperen, så det her var luksus
Onsdag checkede vi ud fra hotellet, hentede camperen og kørte mod Australia Zoo. Australia Zoo ligger ca. 70 km nord for Brisbane og er stiftet af Irwin familien. Ja, den Irwin! STEVE IRWIN - Crocodile Hunter... Ok ok, men hvis i ikke kender ham, så er der heldigvis Youtube.

Steve Irwin

Carl, Simon og Irwin familien
Australia Zoo havde masser at byde på. Vi havde dog ikke kigget godt nok på det hjemmefra og kom derfor først ved tolvtiden og fandt ud af, at der hver dag kl. 11 var et kæmpe show med krokodiller og andre spændende dyr. Vi fangede en anden krokodille opvisning senere på dagen og fik ellers set en masse andre dyr... Derudover fik vi fodret kænguruer og elefanter. En god dag i en flot, stor zoologisk have, hvor der var plads til dyrene, og der var masser af dem.
Cecilie fodrer en elefant
Simon fodrer en kænguru...
Carl hænger med sin ven - krokodillen
En koala der tydeligvis ikke har forstået legen...
Carl i Afrika delen af zoo. Han har set giraffer, næsehorn og zebraer, men det sjoveste var en gemmeleg med dynen over hovedet... forståeligt nok..
Efter besøget i Australia Zoo kørte vi til en lille by, der hedder Tewantin, ca. 10 km fra Noosa Heads. Her har vi taget to overnatninger og kører imorgen til Noosa Heads for at bade lidt og se byen, inden vi fortsætter nordpå... Der er nu 1595 km til Cairns, og der er stadig lidt vi skal se undervejs.