torsdag den 13. oktober 2011

Noosa, Hervey Bay, Fraser Island, Hvaltur og Airlie Beach

Hej alle.
Efter vores besøg i Australia Zoo kørte vi til en lille by, der hedder Tewantin. Den ligger ca. 10 km fra Noosa Heads, der er en lille hyggelig turist-kystby. Vi overnattede to nætter på en campingplads, så vi allesammen lige kunne få en dag, hvor der ikke skulle ske det store. Vi brugte torsdagen på campingpladsen og kørte videre fredag morgen. Mens vi var ved at gøre klar til køreturen, og Carl lå på et sæde, mens Cecilie spændte hans stol fast, vendte han sig og rullede ned på en plastikpose med en sovepose i og videre ned på gulvet. Han havde et lille rødt mærke i panden, og bekymret som hans far bliver - og hans mor bliver når faren bliver det, kørte vi lige forbi en skadestue for at være på den sikre side... Alt var fint og Carl fik snakket med en australsk læge. Vi brugte resten af dagen i Noosa Heads, inden vi kørte til Hervey Bay.

Skadestuen i Noosa

I Hervey Bay overnattede vi på en campingplads, hvor vi bestilte en todages tur med overnatning på et resort på Fraser Island. Næste morgen kl. 0600 blev vi hentet af en bus, der kørte os til en færge, vi skulle sejle med over til Kingfisher Bay Resort. En times tid efter vi kom til resortet, blev vi hentet af vores guide i en 4-hjulstrukket bus. Fraser Island er verdens største sandø, og den eneste måde at komme rundt på er ved at køre med 4-hjulstræk. Vejret var ikke med os denne dag, og da vi var gået ud af bussen, for at gå en lille tur op til et udsigtspunkt, Indian Head, begyndte det at styrtregne. Vi måtte løbe ned, og vi blev allesammen gennemblødte, så vi måtte side i vores badetøj de sidste tre timer af turen. Vi havde heldigvis skiftetøj med til Carl.

4-hjulstrukket bus
Carl og Cecilie i et stykke afbrændt skov på Fraser Island
Udsigten fra Indian Head
Udsigten fra Indian Head... Man kan se, det er ved at trække op til lidt regn

På andendagen af vores tur på Fraser Island skinnede solen hele dagen. Vi så 75 Mile Beach og skibsvraget Moheno, gik en tur i junglen, badede i Eli Creek og badede i Lake Birrabeen. Ligeledes foregik hele turen i en 4-hjulstrukket bus.
Moheno med turister

75 Mile Beach

Efter vores besøg på Fraser Island overnattede vi på samme campingplads som natten før vores tur. Her bestilte vi en Whale Watch tur til næste formiddag. Vi tog afsted fra havnen kl. 0800 næste morgen og sejlede ud i bugten, hvor vi så delfiner og pukkelhvaler.

Pukkelhval i Hervey Bay

Hvalerne kom tæt på båden

Carl ser på hvaler... og gnaver i bæreselen.
Efter hvalturen besluttede vi, at det næste der var værd at se på vores tur var Airlie Beach og Whitsundays. Der er ca. 875 km fra Hervey Bay til Airlie Beach, så vi gav Carl noget frokost og kørte nordpå. Da klokken var hen ad aftensmadstid, nåede vi til Gladstone. Der var masser af arbejdere i byen, og det var stort set umuligt at finde et sted at sove, så det endte med vi til sidst fandt et motel, hvor de havde et enkelt værelse tilbage. Hele tirsdagen var dedikeret til at nå Airlie Beach. Vi kørte tidligt om morgenen, så vi havde tid til at nå en masse pauser, hvor Carl kunne få luft, mad og strække kroppen lidt. Vi stoppede i en by, der på kortet så relativt stor ud, men som viste sig bare at være en enkelt gade, med én forretning, en tankstation og et posthus. Marlborough... Her spiste vi frokost på en bænk i en lille park inden vi fortsatte og nåede Airlie Beach kl. 21.

"Hovedgaden" i Marlborough

Butikken i Marlborough

Nu er vi på Whitsundays, der en øgruppe ud for Airlie Beach... Mere om det næste gang...